Praga

Home > Zwiedzanie
Katedra św. Wita i Mala Strana

Jak zwiedzić Pragę w 25 godzin

Jak piękna jest Praga, nie trzeba nikogo przekonywać. Tłumy na głównych ulicach miasta świadczą o tym najlepiej i to właśnie tych tłumów najbardziej się obawialiśmy planując zwiedzanie stolicy Czech. Mocno zdziwił nas fakt, że wystarczy odejść kawałek poza główne atrakcje i mamy już normalne miasto, tętniące życiem jego mieszkańców, a nie przyjezdnych, i mimo, iż nie jesteśmy już w ścisłym turystycznym centrum, ulice, place i kamienice nadal zachwycają. W to wszystko świetnie wkomponowane parki i inne tereny rekreacyjne powodują ,że uważamy Pragę, a nawet jej centrum, za bardzo dobre miejsce do mieszkania. Cudowna architektura pomieszana z zielenią na pewno zachwyci każdego, a żeby się o tym przekonać, najlepiej zwiedzać miasto na piechotę. Ten sposób zagwarantuje nam poczucie klimatu Pragi i odkrycie ciekawych i urokliwych miejsc.

mały tunel pod wzgórzem Vyšehrad

Most Karola widziany z parku Letenské sady

Na Pragę mieliśmy przewidziane jeden dzień z kawałkiem i w zupełności nam to wystarczyło. Zobaczyliśmy najważniejsze atrakcje miasta, zjedliśmy najsmaczniejsze czeskie potrawy oraz spróbowaliśmy dumy tego narodu, czyli piwa.

knedliki i piwo to coś co każdy odwiedzający Pragę musi spróbować

ciekawie wyglądający Kościół Najświętszego Serca w Pradze

Noclegi w Pradze kosztują tyle co w innych europejskich stolicach, dlatego po raz kolejny zdecydowaliśmy się skorzystać z Couchsurfingu. Nasz host mieszkał w świetnej lokalizacji – dzielnicy nr 7, skąd dwudziestominutowy spacer prowadził nas zarówno na Hradczany jak i do Starego miasta. Zanim jednak do niego trafiliśmy postanowiliśmy odwiedzić dwa najbardziej od centrum oddalone punkty na które jutro nie mielibyśmy już czasu. W obu miejscach bez problemu znaleźliśmy bezpłatne miejsce parkingowe (wystarczyło trochę pokrążyć i poszukać). A propos miejsc parkingowych: niebieskie są tylko dla mieszkańców i pod żadnym pozorem nie wolno na nich stawać, natomiast białe są do naszej dyspozycji, niestety płatne albo od poniedziałku do piątku, albo cały tydzień więc trzeba dokładnie czytać tabliczki. Oprócz tego znajdziemy też miejsca bezpłatne, ale z tym w mieście nie jest już tak łatwo. Świetny punkt na zostawienie samochodu to stary stadion olimpijski, gdzie bez problemu znajdziemy miejsce.

Petřínská rozhledna to miniatura paryskiej Wieży Eiffla

Strahovský klášter

Strahovský klášter to także ciekawe miejsce na Hradczanach

główny, zbiorowy grób na hřbitov Vyšehrad

wąska uliczka w Zamku na Hradczanach

między innymi takie detale można znaleźć na Złotej Uliczce

Katedrála Sv. Víta w porannym słońcu

Zaczynamy około godziny 16 w piątek. Punkt pierwszy to Vyšehrad, wzgórze na prawym brzegu Wełtawy. Krótki spacer na górę wzniesienia i już jesteśmy na pierwszym zamku królów Czech. Obowiązkowe podziwianie widoku, wizyta na cmentarzu w celu odwiedzenia największych postaci narodu, takich jak np. Dvořák czy Mucha oraz zejście wprost na Kubistyczne domy, które są fenomenem w Pradze. W centrum żadnego wielkiego miasta nie zobaczymy tego typu architektury.

Bazilika svatého Petra a Pavla na wzgórzu Vyšehrad

widok na praskie mosty z wzgórza Vyšehrad

piękny widok na praskie mosty ze wzgórza Vyšehrad

Dalej przetransportowaliśmy się w okolice wcześniej wymienionego stadionu w celu zwiedzenia klasztoru Strahov. Szybko biegniemy do tutejszej biblioteki założonej w 1143 roku. Jest to jedyny budynek otwarty do zwiedzania dla turystów (niestety tylko do 17:30, wstęp 100Kć). Znajdziemy tu cenne księgi, rękodzieła i inkunabuły. Podobne zbiory, w pomieszczeniach o tym samym charakterze, mieliśmy okazje oglądać w Puebli w Meksyku. Tam jednak można było wejść do pomieszczeń, robić zdjęcia i dokładnie przyjrzeć się eksponatom. Tu natomiast oglądamy pokój zza sznurka przy wejściu, więc nie za wiele można zobaczyć, dlatego czujemy się trochę rozczarowani. Dalej spacer pomiędzy budynkami dawnego klasztoru w których obecnie mieszczą się hotele oraz drogie restauracje i idziemy na szczyt wzgórza Petřín. Tu odwiedzamy jeden z najwyższych punktów miasta, czyli miniaturkę wieży Eiffla, jak dla nas punkt obowiązkowy. My na wieżę weszliśmy po schodach (wstęp 120Kć), ale za dodatkową opłata można wjechać windą. Z góry mamy wspaniały widok na miasto i to z każdej strony. Naszym zdaniem jest to najlepszy widok na Pragę i to bezpośrednio, a nie przez brudne szyby jak to w wielu tego typu miejscach bywa. Obok wieży znajduje się Labirynt luster, gdzie również tłumnie przybywają turyści zwłaszcza z dziećmi (bilet łączony z wieżą 190Kć). Poza tymi atrakcjami park jest ładnie zagospodarowany i możemy w nim znaleźć m.in. barokowy kościół św. Wawrzyńca lub prawosławną świątynię św. Michała. Na wzgórze Petřín można wjechać także kolejką, jednak my polecamy spacer.

widok na Katedrę św. Wita z wzgórza Petrin

widok na Katedrę św. Wita ze wzgórza Petrin

Malá Strana widziana z wieży na wzgórzu Petrin

Stare Miasto widziana z wieży na wzgórzu Petrin

Stare Miasto widziane z wieży na wzgórzu Petrin

Katedrální chrám sv. Vavřince to przytulny kościół na wzgórzu Petrin

Szybki prysznic i czas na miasto nocą. Z punku noclegowego wędrujemy nabrzeżem podziwiając elegancko oświetlone miasto, dalej Mała Strana i kolejny obowiązkowy punkt w Pradze, czyli typowy czeski bar. Nasz ulubiony, mimo iż znajduje się w turystycznej części miasta, znacznie odbiega od tych nachalnych turystycznych restauracji, co zresztą widać po tłumach ludzi pijących piwo na jego schodach. Mowa tu o barze ‘U Kocoura’. Zamawiamy knedle z zasmażką, tradycyjne czeskie mięso o nazwie Svíčková oraz obowiązkowo czeskie piwo. Klimat baru nie do opisania. Innym polecanym przez nas miejscem na konkretną wyżerkę jest bar o prostej nazwie – Lokal (sieciówka, więc znajdziemy go w wielu lokalizacjach w Pradze, a poznamy także po tłumie pijącym piwo przed jego drzwiami). Najedzeni udajemy się na wieczorny spacer traktem królewskim. Z Małej Strany przez most Karola na stare miasto idziemy w towarzystwie tłumu turystów. Niesamowity ścisk wynagradza nam niespodziewany pokaz fajerwerków, który mamy przyjemność oglądać z najbardziej charakterystycznego punktu w mieście, czyli z mostu Karola. Na koniec wieczoru planowaliśmy jeszcze zobaczyć sławną fontannę, czyli Křižíkova fontána, ale ceny wstępu zdecydowanie nas odstraszyły. Zresztą nie wysiedziałabym godzinę patrząc jak woda zmienia kolory, więc jeśli nie jesteście fanami takich rzeczy, to moim zdaniem szkoda czasu i pieniędzy.

"zaplecze" Złotej Uliczki

Starý královský palác

ulica Karmelitská prowadząca na Malostranské náměstí

ulica Karmelitská

Obecní dům posiada interesującą fasadę

Następny dzień rozpoczęliśmy przyjemnym, porannym spacerem przez park o nazwie Letenské sady, dalej planowaliśmy przejść się ogrodem botanicznym, ale okazał się być czasowo zamknięte. Na Hradczany dotarliśmy przed godziną dziewiątą. Idealny czas na zrobienie kilku zdjęć pałacu, jeszcze bez tłumu turystów na pierwszym planie. Do kasy zaczęła się robić już mała kolejka, więc szybko zajęliśmy w niej miejsce. Chwilę po dziewiątej z biletem w ręku, który obejmował Katedrę, Bazylikę i złotą uliczkę (cena 250Kć) zaczęliśmy zwiedzanie od najbliższej atrakcji, czyli od Bazyliki i klasztoru świętego Jerzego. Był to pierwszy klasztor w Czechach, zbudowany w 937r. Dalej Katedra św. Vita, czyli największa świątynia gotycka tego kraju. Złotą Uliczkę również udało nam się zobaczyć prawie pustą. Jak byłam tu wcześniej pamiętam tylko, że szybko przez nią przemknęłam, nawet nie widząc ekspozycji, bo nie sposób było się do nich dostać przez tłum ludzi. Tym razem dokładnie obejrzałam każde pomieszczenie i wydało mi się to całkiem ciekawe, więc szczerze mogę polecić. Na koniec bezpłatna atrakcja, czyli pałac królewski. Tu oprócz olbrzymiej Sali Władysława, która zajmuje całe piętro, a podziwiamy ją ze względu na jej ogrom i wspaniałe sklepienia, możemy także obejrzeć koronę i berło królewskie. Jest już godzina 10, a atrakcja bezpłatna, więc trzeba odstać swoje w kolejce. Jeżeli kolejka jest długa radzimy odpuścić to miejsce i iść zwiedzać dale.

zmiana warty to ciekawy element, który warto zobaczyć

zmiana warty to ciekawe wydarzenie, które warto zobaczyć

Hradčanské náměstí to sporych rozmiarów plac przed zamkiem w Pradze

Schwarzenberský palác to miejsce w którym trzeba koniecznie zobaczyć wewnętrzny dziedziniec

Schwarzenberský palác to miejsce, gdzie trzeba zobaczyć wewnętrzny dziedziniec

plac przy Matyášova brána to miejsce cogodzinnej zmiany warty

W dzielnicy Hradczany na uwagę zasługuje także jeden z najpiękniejszych praskich pałaców – Loretánské náměstí oraz Kościół Matki Boskiej Loretańskiej, której największą atrakcją jest złota monstrancja umieszczona w skarbcu. Powrót na plac zamkowy, ostatnie spojrzenie na panoramę miasta i schodzimy schodami zamkowymi do dzielnicy o nazwie Malá Strana. Sercem dzielnicy jest wielki plac – Malostranské náměstí, na którym dominuje kościół św. Mikołaja, czyli perła praskiego baroku. Jak już pozachwycamy się wnętrzami kościoła warto zwrócić uwagę na bardzo spójny architektonicznie plac przy którym dumnie stoją kamienice o renesansowych i barokowych fasadach.

mur z graffiti jest sławny w całej Pradze

stare młyńskie koło jest symbolem wyspy Kampa

stare koło młyńskie na wyspie Kampa

Spacerując dalej mijamy Maltézské náměstí, czyli zastygły w czasie, L kształtny plac wciśnięty pomiędzy barokowe i rokokowe rezydencje. Następnie udajemy się obejrzeć symbol współczesności, czyli mur pokryty graffiti. Najsławniejsze z nich to portret Johna Lennona, z którym każdy robi tu sobie zdjęcie. My oczywiście też, po czym udajemy się na wyspę o nazwie Kampa. Most na nią prowadzący, jest tak niewielki, że aż trudno zauważyć, że już jesteśmy na wyspie. Tu spokojna przechadzka po parku i zachwycanie się wąskimi uliczkami, bogatymi w rokokowe detale architektoniczne. Na koniec rzut oka na drugi brzeg Wełtawy i nasz następny cel, czyli most Karola.

Most Karola pełny turystów i sprzedawców pamiątek

będąc na moście Karola koniecznie trzeba dotknąć płaskorzeźby, która podobno spełnia życzenia :)

na moście Karola koniecznie trzeba dotknąć płaskorzeźby, która spełnia życzenia 🙂

Most Karola i Stare Miasto widziane z wyspy Kampa

Kostel Nejsvětějšího Salvátora mija każdy kto przechodząc przez Most Karola idzie na Stare Miasto

Kostel Nejsvětějšího Salvátora mija, każdy idąc przez Most Karola na Stare Miasto

Najbardziej znany i najchętniej odwiedzany przez turystów punkt Pragi, czyli znany na całym świecie most Karola, zarówno w dzień jak i w nocy jest tłumnie oblegany. Ciężko tu zatrzymać się na chwile i napawać widokiem, dlatego przejście to trzeba zaplanować metodycznie. Upatrujemy sobie niewielkie wolne przestrzenie za wystawcami różnych malowideł oraz innych przedmiotów i stamtąd robimy zdjęcia oraz podziwiamy okolicę. I tak od stoiska do stoiska. Nawet w tych ciężkich turystycznych warunkach, 30 posągów świętych, zlokalizowanych na balustradach, robi niesamowite wrażenie. Gdy już przeprawa przez most za nami, docieramy do Klementinum, czyli po zamku, największego zespołu architektonicznego, w którym możemy zwiedzić kościół św. Salwatora z barokową kruchtą oraz włoską kaplicę.

ciekawe rzeźby w parku na wyspie Kampa

ciekawe rzeźby na wyspie Kampa

Staroměstská radnice i zegar astronomiczny jest punktem obowiązkowym w Pradze

Staroměstská radnice

30 posągów świętych zdobiących Most Karola przykuwa uwagę

Posąg na Moście Karola

Dalej na Malé náměstí, czyli uroczy mały ryneczek ze wspaniałą kuta studnią na środku, a za nim główna atrakcja starego miasta, czyli Staroměstská radnice. Rynek starego miasta pamięta najważniejsze wydarzenia historyczne Pragi. Renesans, barok, rokoko i secesja, wszystkie style mieszają się ze sobą i uzupełniają. Najważniejsza atrakcja – staromiejski zegar astronomiczny gromadzi tłumy turystów. Trudno wytrzymać tu dłużej, ludzie napierają z każdej strony. Próbujemy znaleźć dogodne miejsce i nacieszyć się widokiem przylegających do placu budowli. W Starym mieście jest jeszcze wiele do zobaczenia. Kościoły, kaplice i muzea. Z każdej strony coś ciekawego, u nas jednak już czas na zmianę dzielnicy.

będąc na Staroměstské náměstí trafiliśmy na festiwal kultur

Staroměstské náměstí zdecydowanie traci klimat przez tłumy turystów

budynek Filharmonii Czeskiej jest świetnie zachowany

Zabudowa dzielnicy żydowskiej Josefov to coś co koniecznie trzeba zobaczyć

zabudowa dzielnicy żydowskiej Josefov to coś co koniecznie trzeba zobaczyć

Udajemy się do dzielnicy żydowskiej o nazwie Josefov. 6 synagog cmentarz i ratusz. Polecamy spacer po tej dzielnicy, w której klimat odbiega nieco od reszty Pragi, ale architektura również tu nie zawodzi. Obowiązkowa do odwiedzenia także jest jedna z synagog, najlepiej ta najsławniejszą, czyli Staronowa. Ponura budowla doskonale wpasowuje się w historię dzielnicy. Wśród turystów dużą popularnością cieszy się także cmentarz Żydowski, jednak osuwające i przewracające się na siebie nagrobki oraz szacunek dla osób tam leżących powoduje, że trzeba się zastanowić, czy chcemy być następnymi, którzy będą zadeptywać to miejsce. Na to pytanie każdy sam musi sobie odpowiedzieć. Na koniec zahaczamy o nową część miasta i aleję Wacława zakończoną placem Wacława, symbolem oporu czeskiego wobec sowieckiej okupacji. Tu znajdziemy także Muzeum Narodowe, którego budynek, nawet obecnie, kiedy trwa tu remont, wygląda naprawdę okazale.

ciasto w kształcie komina z nadzieniem czekoladowym lub lodowym bardzo przypadło nam do gustu

ciasto w kształcie komina bardzo przypadło nam do gustu

Václavské náměstí to szeroka aleja pełna sklepów i miejsce świętowania w Pradze

Václavské náměstí to szeroka aleja, pełna sklepów i miejsce świętowania w Pradze

Zwiedzanie zakończyliśmy o godzinie 17 i wyruszyliśmy w podróż do domu. Uważamy, że jeden dzień (u nas dokładnie 25 godzin) w zupełności wystarczy na poczucie klimatu miasta i zobaczenie jego najważniejszych atrakcji. Ich usytuowanie także sprzyja sprawnemu zwiedzaniu. Jednak jeśli dysponujecie większą ilością czasu, możecie odkryć tu wiele innych ciekawych miejsc i odpocząć na wielu fajnie zagospodarowanych terenach zielonych. Również nocne życie kwitnie w tym mieście, więc na pewno znajdziecie lokal na dobrą zabawę. Koniecznie odwiedźcie typowy czeski bar, a jeśli chcecie mieć dobre zdjęcia to pamiętajcie, że zwiedzanie Pragi trzeba rozpocząć skoro świt.

Václavské náměstí kończy się budynkiem remontowanego obecnie Muzeum Narodowego

wartownik podczas służby oczekujący na zmiennika

wartownik podczas służby, oczekujący na zmiennika

Sala Obrzędowa w Pradz przy Starym Cmentarzu Żydowskim to część Muzeum Żydowskiego

Sala Obrzędowa w Pradze przy Starym Cmentarzu Żydowskim to część Muzeum Żydowskiego

zabytkowe wnętrze Bazilika svatého Jiří

bogato zdobiona jedna z kaplic w Katedrála Sv. Víta

bogate zdobienia wewnątrz Katedrála Sv. Víta

Katedrála Sv. Víta w porannym słońcu

maj 2016

Was to nic nie kosztuje a nas przybliża do spełnienia marzeń o kolejnych wyjazdach. Prosimy, kliknijcie w poniższą reklamę. Dziękujemy! 🙂

• http://bookendorfina.blogspot.com Bookendorfina Izabela Pycio

Praga ma w sobie niezwykły magnetyzm, zawsze bardzo chętnie się tam udaję, wiele przyjemnych wspomnień wywołuje. 🙂

Zdecydowanie tak 🙂

• http://zakryteslowami.blogspot.com/ Klaudia Chrapko

Dziękuję bardzo za podróż w to magiczne miejsce i poprawę humoru od rana

Bardzo nam miło, że mogliśmy poprawić Ci humor 🙂 pozdrawiamy

• http://www.myhomerules.pl My Home Rules

Słyszałam wiele pochlebnych opinii o Pradze, muszę się tam w końcu wybrać.Tymbardziej, że nie mam daleko.

Polecamy, bo naprawdę warto 🙂

• Magda Załuskowska

Bardzo przydatne informacje:) Wart podrozowac, chociazby na 1 dzien. W lipcu jade na 1 dniowke do Bergamo i nad jezioro Como

Zawsze warto podróżować 😉 Życzymy udanego wyjazdu 🙂

• http://fragmentator.pl/ Iza

Super zdjęcia. 😀 W Pradze byliśmy kilka razy, ale nigdy latem. Zazwyczaj jest to zima, bo zatrzymujemy się tam często w drodze do Polski. Bardzo bym chciała zobaczyć miasto w bardziej przyjaznych temperaturach i bardziej słoneczne, bo jednak mi Praga kojarzy się mokro i szaro.

• http://tourandclimb.pl TourAndClimb

Dzięki 🙂 Miałam okazję być w Pradze także w listopadzie, było mroźno, ale równie pięknie jak latem. Tak samo świeciło słońce, a to przy zwiedzaniu ma ogromne znaczenie. Natomiast zdarzyło nam się zwiedzanie różnych miast w szarą i mokrą pogodę, a to potrafi popsuć nawet najwspanialsze widoki, więc wiem o czym mówisz 🙂

• Muah

Praga, to jedno z miejsc na mojej wyimaginowanej liście, które pragnę zobaczyć a Twój wpis jedynie utwierdził mnie w tym przekonaniu.
    Do tej pory nie miałam większej wiedzy na temat miejsc do zwiedzania, po za tym, że wiedziałam, że jest tam pięknie. Przed wyjazdem, na pewno będę inspirowała się tym wpisem tworząc plan wycieczki.

• http://tourandclimb.pl TourAndClimb

Cieszymy się, że możemy pomóc. Jeśli podczas planowania przed wyjazdem miałabyś jakieś pytania to pisz śmiało, postaramy się na nie odpowiedzieć 🙂