Krótki weekend w polskich skałach – czyli nasza kochana Jura

Home > Różne
Zamek Ogrodzieniec

Relacja z ostatniego wypadu na Jurę krakowsko-częstochowską miała być zrobiona od razu na gorąco. No cóż… Wygłodniali skał tak się na nie rzuciliśmy, że dopiero dzisiaj ustępuje zmęczenie i powoli dochodzimy do siebie. W piątek po pracy jak zwykle, do wieczora załatwiamy tysiące różnych spraw, dlatego ciężko nam się zebrać do wyjazdu. Jednak na takie okoliczności mamy opracowaną pewną strategię. Wstajemy w środku nocy żeby o piątej być już gotowym do drogi. Niestety z Trójmiasta jest wszędzie daleko. Ale, dla chcącego nic trudnego, więc w drogę. Od dawna planowaliśmy jechać do sektora o nazwie Prawe Podzamcze (koło Ogrodzieńca). Zawsze jak chcieliśmy się tam wspinać psuła się pogoda, ale tym razem na szczęście było inaczej. O jedenastej ruszyliśmy pod skałę. Trochę wiało, ale ciepłe promienie słońca ratowały sytuacje i było całkiem miło. Na pierwszy rzut wybraliśmy rejon Niedźwiedzia. Najbardziej spodobały nam się drogi przy skale znajdującej się najbliżej zamku. Miłym zaskoczeniem było też to, że jest na nich pusto, tzn. nikt inny się jeszcze na nich nie wspina. Niestety po trzech rozgrzewkowych drogach okazało się, że dla zwiedzających zamek jesteśmy większą atrakcją turystyczną niż sam zamek. Słuchanie komentarzy turystów nie pozwalało skupić nam się na drogach. Zrozumieliśmy też czemu wspinamy się tu sami. Szybko uciekliśmy na następną skałkę. Stąd to my mieliśmy widok na zamek i mogliśmy obserwować tłumy turystów, drepczących w różne strony. W tak ładną pogodę (jak na kwiecień), nie ma w tym nic dziwnego. Oprócz oczywiście wspinania, dla którego my tu przyjeżdżamy, są tu przepiękne tereny zielone po których można spacerować, jeździć na rowerze, a nawet wybrać się na przejażdżkę konną. Okolica ma także wiele atrakcji dla mniej aktywnych turystów. Ruiny zamków, ciekawe muzea i parki, jak np. Park Miniatur lub Dom Legend i Strachów (więcej informacji można znaleźć w Internecie np. na stronie www.park-ogrodzieniec.pl). Za każdym razem jak jesteśmy na jurze obiecujemy sobie, że zwiedzimy coś ciekawego. Jednak zawsze kończy się tak samo jak dziś, czyli cały dzień w skałach, bo przecież to nas kręci najbardziej.

Skała Niedźwiedź, Prawe Podzamcze, Ogrodzieniec

Skała Niedźwiedź, Prawe Podzamcze

Skały Lalka i Kruk, Prawe Podzamcze, Ogrodzieniec

Skały Lalka i Kruk, Prawe Podzamcze

Prawe Podzamcze, Ogrodzieniec

Skała Furtki, Prawe Podzamcze, Ogrodzieniec

Skała Furtki, Prawe Podzamcze

Po przyzamkowych skałkach przenieśliśmy się w okolicę nieturystyczną, ale za to bardzo popularną wśród wspinaczy, czyli Rejon Adepta. Tam okazałe, długie drogi także przypadły nam do gustu. Pomimo, wielu wędek, znaleźliśmy parę ładnych, wolnych linii. Na niektóre, trzeba było chwilkę zaczekać, ale przecież mała przerwa też nam się należy np. na zjedzenie naszego pełnowartościowego posiłku, którego przepis tak jak obiecałam znajdziecie poniżej. Nawspinani, zadowoleni i zmęczeni, tak czuliśmy się po siedmiu godzinach w skałach, teraz czas na regenerację. Korzystając z karty fit-profit wybraliśmy się do Kroczyc do hotelu ‘Fajkier Wellness&Spa’ gdzie za darmo mogliśmy wejść do strefy wellness, czyli basen, sauna i prysznic. Czyści i zrelaksowani, udaliśmy się na miejsce noclegowe. Żeby skrócić sobie jutrzejszą drogę powrotną na niedzielne wspinanie wybraliśmy skały najbardziej wysunięte na północ – Góra Lipówki. Jest to uroczy sektor w pobliżu Olsztyna. Tam też pojechaliśmy na nocleg. Pierwszy raz trafiliśmy do ‘Świętej Puszczy-centrum rekolekcyjnego, poleconego przez kolegę Artura, który wraz z ekipą miał dzisiaj też tu dojechać. Nocleg w namiocie kosztuje 10zł od osoby. Można także wynająć łóżko w Sali wieloosobowej za 25zł. My wybraliśmy opcję pierwszą. Znajomi zabalowali w Łodzi, a my po rozbiciu namiotu od razu padliśmy. Po jakże cudownych ośmiu godzinach snu (na co dzień mamy tylko po sześć godzin), obudziliśmy się o szóstej nad ranem gotowi do wspinania. Okazało się, że nasi znajomi dojechali w nocy i gdy my już wyjeżdżaliśmy oni wybierali się na śniadanie, które jak się później dowiedzieliśmy było tak obfite, że nie dali rady zjeść całego, ale podobno było pyszne bo jak dotarli pod skałę to długo o nim opowiadali z wielkimi, błogimi uśmiechami na twarzach.

Zamek Ogrodzieniec

Wspinanie na Górze Lipówka, pomimo ładnych dróg i ładnej okolicy tym razem nie należało do najprzyjemniejszego. Wyraźnie odczuwaliśmy zmęczenie po wczorajszym dniu, a na dodatek nie było słońca, wiał wiatr i temperatura pozostawiała wiele do życzenia. Po czterech krótkich drogach i jednogłośnym stwierdzeniu, że nie mamy dzisiaj siły, zadecydowaliśmy o powrocie. Droga minęła szybko, a my czekamy już na następny weekend, który tym razem będzie weekendem trzydniowym, czyli majóweczka!!! A oto nasz przepis na pożywne i smaczne danie. Mamy tu dużą porcję białka, kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6, a także węglowodany, które na pewno dodadzą Wam energii. 1. Gotujemy na sypko kaszę gryczaną 100 g (najlepiej luzem, a nie w woreczkach). 2. Gotujemy 250g piersi z kurczaka. 3. Pierś kroimy (siekamy) i posypujemy przyprawami (curry, słodka papryka, oregano, itp. wg gustu). 4. Kaszę mieszamy z kurczakiem. 5. Dodajemy 30g ziaren słonecznika, 30g zmielonego siemienia lnianego, 30g orzechów, 30g suszonej żurawiny. 6. Wszystko razem mieszamy Głównym składnikiem jest kasza gryczana, która zawiera takie dobrodziejstwa jak witaminy B2 i B3, minerały (miedź, selen, magnez), rutynę, krzemionkę i wiele innych. Drugim ważnym elementem jest kurczak, czyli źródło białka. No i trzecia rzecz to orzechy i nasiona. Jeżeli jesteśmy na diecie odchudzającej i nie mamy dużo aktywności ruchowej rezygnujemy z suszonych owoców. Zamiast tego możemy dodać świeże takie jak np. maliny lub mandarynki. Porcja na dwie osoby. Smacznego

pożywny obiad po ciężkim wspinaniu

pożywny obiad

26 kwiecień 2015

Was to nic nie kosztuje a nas przybliża do spełnienia marzeń o kolejnych wyjazdach. Prosimy, kliknijcie w poniższą reklamę. Dziękujemy! 🙂